fredag 4. mars 2011

Norsk design på sitt beste

Jeg har to stoler som dette, som jeg virkelig er veldig glad i. Har fått de av svigermor, som reddet de fra å bli kastet i sin tid. Ære være hun for det. Vi har aldri visst hvem som har designet disse stolene, inntil i går da jeg så noen tilsvarende for salg på Utopia Retro Modern på Majorstuen. Torbjørn Afdal er mannen, og stolen er norskprodusert. Good news! Denne mannen har designet utrolig mye fint og jeg anbefaler å ta en nærmere titt på hans møbler, f.eks her.

Her er litt norsk designhistorie en fredag morgen: Torbjørn Afdal ble født på Voss i 1917 (-1999).
Han gikk ut fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo i 1946, og ble straks tilknyttet Bruksbo, et designkontor som startet opp i 1941 med hovedvekt på skandinaviske møbler i høy kvalitet og moderne utforming. Afdal er en av Norges største møbeldesignere fra 50- og 60-tallet. Han var sterkt inspirert av dansk møbelkunst, men hadde en individuell og bearbeidet stil. Han hadde et tradisjonelt formspråk med gode konstruksjoner og rene linjer. Mesteparten av møblene hans var basert på naturlige materialer som teak, palisander, skinn og stål (hentet fra Lauritz.com). 


Da ønsker jeg dere en riktig god helg! Jeg og lilleC skal på kosetur til Stavanger og gleder oss til jentehelg sammen med gode venner. Rapport kommer. Ella xxx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar